Tradition & Technology

Sinds 1853 werkt de Spaanse familie Valderrama met veel toewijding aan de plantage en cultivering van olijfbomen om een zo hoog mogelijke kwaliteit te bereiken met haar Extra Virgin. De grootvader van José Valderrama bouwde in 1920 de eerste olijfoliefabriek op het landgoed van de familie in Montilla (30km noordoostelijk van Cordoba). Als elfde in het gezin Valderrama kwam José Ignácio Millán Valderrama niet in aanmerking voor opvolging van het familiebedrijf Valderrama Olijfolie. José was vervolgens 31 jaar werkzaam in de ICT wereld, startte in 1985 met 5 werknemers een Spaans vestiging op voor een Duitse Multinational : Software AG uit Darmstadt. Op het moment van zijn vertrek, in het voorjaar 2000, waren er meer dan 1000 mensen bij deze Spaanse vestiging werkzaam. Valderrama kreeg een groot aantal opties mee, die hij gelukkigerwijs onmiddellijk verzilverde.

José Valderrama eigenaar Valderrama OlijfolieDit had tot gevolg dat Valderrama na zijn afscheid van Software AG, op zijn zestigste, besloot terug te keren naar zijn “roots”, om al zijn aandacht aan zijn droom te besteden : Het produceren van de beste Extra Virgin Olijfolie, door gebruik te maken van de meest geavanceerde technologieën en met de inzet van zijn eigen ideeën op het gebied van innovatie en management, die hem zulke goede resultaten hadden verschaft in de ICT wereld. Om dit doel te bereiken, breidde José het landgoed uit in Montilla, dat hij van zijn grootouders had geërfd. Tegelijkertijd verwierf hij zich een tweede olijfolie hacienda, in Pueblanueva bij Toledo, een uur rijden ten zuiden van Madrid.

In relatief zeer korte tijd heeft hij beide bedrijven volledig gemoderniseerd. (het landgoed beslaat 273 Ha. met 75.000 olijfbomen) Hoogspanningsmasten werden aangelegd, totale irrigatie, waaronder de aanleg van gigantische waterspaarbekkens werd verwezenlijkt, nieuwe oogstmachines ontwikkeld en aangekocht. Samen met een werktuigbouwkundige ontwikkelde hij een radicaal andere, innovatieve wijze van produceren, dat resulteerde in de creatie van revolutionaire produktiefaciliteiten. Een totaal investering van meer dan € 8 miljoen.

Hij promoot zijn bedrijf dan ook terecht met de slogan : “Tradition & Technology”… een combinatie van een eeuwenlange familie ervaring en nieuwe technologische toepassingen.

José Valderrama was zich bewust, dat deze nieuwe methode van produceren een verbeterde kwaliteit zou bewerkstelligen. Maar dat deze innovatieve methode, zoals later bleek, een zo hoog in de markt gepositioneerde olijfolie zou opleveren, kwam ook voor Valderrama als een complete verrassing. In november 2002 werd voor de eerste keer geoogst en geproduceerd volgens de nieuwe methode.